Olcsó húsnak híg a leve, tartja a régi mondás. Vajon érdemes-e minden esetben a legolcsóbbat választani, vagy inkább olvassuk el alaposan a termék hátoldalán, hogy mit is tartalmaz pontosan? Vegyünk-e tartósítószeres, emulgeálószeres, aromás, ízfokozós ételeket és italokat pusztán azért, mert olcsók? Hogyan hozhatunk tudatos és megfontolt, jó döntéseket azzal kapcsolatban, hogy melyik terméket vegyük le a polcról? Cikkünkből kiderül!

Adalékanyagok

A gyártók a termékek csomagolásán, vagy a csatolt árucímkén számos információt kötelesek feltüntetni. Tudatos vásárlóként elsőként ezeket az adatokat kell átböngésznünk, hogy kiderüljön a számunkra, mit tartalmaz az adott termék. Azonnal fogjunk gyanút, ha a kiválasztott darab összetevői között túl magas százalékban szerepelnek olyan adalékanyagok, mint a tartósítószer, ízfokozó, só, cukor, állományjavító szerek, szója, kukoricadara és a jól ismert E-betűsök. A kevésbé jó minőségű termékek azért tartalmaznak több adalékanyagot, mert a gyártók a jó ízélmény megtartása mellett ezekkel igyekeznek helyettesíteni bennük a drágább összetevőket.

A sok tartósítószer és adalékanyag viszont nemcsak, hogy káros az egészségre, de hozzászokást is eredményezhet, amitől később is finomnak érezzük majd a silányabb minőségű ételeket és italokat.

Ha fontos számunkra a saját és családunk egészsége, akkor nem csupán az árakat kell figyelembe vennünk, hanem azt is, hogy egy-egy termék milyen mennyiségben tartalmaz ilyen adalékanyagokat.

összetevők

Egészséges életmód

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ha egészségesen szeretnénk táplálkozni, akkor nagyon alaposan meg kell néznünk, hogy milyen élelmiszert vásárolunk. A felvágottak esetében például érdemes meggyőződni arról, hogy milyen bennük a valódi hús és a csontokról lefejtett aprólékok aránya. Ezek közül a téliszalámi az, ami jobb minőséget képvisel, és ez természetesen az árán is érzékelhető.

Ha fontos számunkra, hogy egészséges ételek kerüljenek az asztalunkra, akkor érdemes a friss alapanyagokat választani a félkész termékek helyett, és inkább akár házilag elkészíteni a felvágottat.

Árban nem jövünk ki sokkal rosszabbul, viszont a minőségbeli és az egészségbeli különbséget össze sem lehet hasonlítani.

müzli

Ezt egyébként általános érvként is kezelhetjük, amennyiben élelmiszerekről vagy italokról van szó: válasszuk mindig a legkevésbé feldolgozott termékeket. Való igaz, hogy kényelmesebb a filteres kiszerelést megvásárolni, de annál gazdagabb ízélményt nyújthat egy minőségi szálas tea. Ugyanezen érvelés mentén bátran válasszuk a szemes kávét is: otthon, házilag pillanatok alatt megőrölhető, friss illatától pedig garantáltan jobban indulnak majd a reggelek is.

Ár-érték arány

Attól, hogy valami drága, még nem feltétlenül jó, és ez természetesen fordítva is igaz. Törekedjünk arra, hogy alaposan átnézzük, miből készült az adott termék, és hogy ismerünk-e esetleg egy egészségesebb változatot helyette. Előfordulhat, hogy ez a másik termék ugyan drágább, de jobb tápanyagtartalommal bír, tehát kevesebb is elég belőle,ezért ár-érték arányban inkább ez éri meg.

A legfontosabb, hogy találjuk meg azt az egyensúlyt, amivel a bevásárlás utáni étkezések a pénztárcánknak és szervezetünknek egyaránt örömet jelentenek!